Idag överraskades den första vinnaren av Pedagogiska priset 2024. Åsa Källström är professor vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap vid Örebro universitet och kan numera även titulera sig som vinnare av Pedagogiska priset.
Åsa Källström överraskades under en föreläsning med applåder och jubel under torsdagen. På plats i hörsalen fanns bland annat representater från Örebro studentkår, däribland Viktor Breström, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar. – Vi är stolta över att tilldela Åsa Pedagogiska priset. Hon är en enastående lärare och en inspirerande förebild för sina studenter. En prisvärd och mycket välförtjänt mottagare av Pedagogiska priset 2024! säger Viktor Breström, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar. Bedömargruppen består av representanter från Kårstyrelsen som tillsammans gått igenom de nomineringar som skickats in från studenter vid Örebro universitet. Kriterierna som bedömargruppen utgått från i sin bedömning beskriver lärarens sätt att undervisa med akademisk grund, nytänkande inom högskolepedagogik, aktiva kunskapsutveckling, kritiska tänkande samt internationella tänkande. Utdrag från studenternas motiveringar: “Jag vill nominera Åsa till Pedagogiska Priset, för ett beundransvärt och inspirerande arbete att förmedla mycket värdefull kunskap i ett till synes svårt ämne såsom våld i nära relation och våld mot barn. Hon har ett engagemang som som inte bara smittar av sig till studenter, utan också bidrar till ett unikt forum där möjlighet finns att ta del av hennes expertkunskap och samtidigt ge studenter en möjlighet att utforska ett komplext ämne med stöd och öppenhet. Det är ett svårt ämne att närma sig för flera studenter, men Åsa gör det utan prestige och med stöd och respekt. Vilket bidrar till ett öppet och inbjudande klimat som i sin tur ökar kunskap och kritiskt tänkande i ämnet.
Åsa besitter undervisningsmetoder och pedagogiska egenskaper som gör det svåra begripligt, hon har förmågan att förmedla den komplexa dynamiken som karaktäriserar våld i nära relation och i synnerhet våld mot barn. Åsa har också modet att beröra och lyfta fram alla olika delar av våld. Hon använder sig av verkliga exempel, samtal och händelser för att skapa reflektion, diskussioner och eftertanke, men också allvar och empati. Åsa vill bidra med förändring för våldsutsatta barn och med sin kunskap hjälpa, motivera och framförallt engagera studenter att vara med på den resan i sin blivande profession. Det är ett beundransvärt engagemang.
Utöver detta, är Åsa även aktiv utanför klassrummet med egen forskning, samarbeten med andra aktörer/länder/forskare för att öka medvetenheten om våld i nära relation och därmed stärka och öka förståelsen för våldsutsatta barn. Hon lyfter fram våldet på olika nivåer i samhället vilket ökar kunskapen om våldet, från flera olika perspektiv såsom både offer- och förövarperspektiv, och problematikens helhelt synliggörs i en individ- och samhällskontext.
Det arbete som Åsa bidrar med till studenterna gör verkligen intryck och är oförglömlig kunskap att vara medveten om och bära med sig i sitt framtida yrke. Hon skapar ett svårbeskrivligt engagemang som är svårt att konkurrera med för andra lärare och besitter en retorik som fångar studenters lyssnande. Åsa är en väl värdig mottagare av Pedagogiska Priset 2024.”.
Comentários