top of page

Sara Frödén & Adrian Hosford-Donovan vinner pedagogiska priset 2025!


Foto: Filip Vigren, Lösnummer
Foto: Filip Vigren, Lösnummer

Under onsdagen överraskades vinnarna av Pedagogiska priset 2025. Sara Frödén är universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap och Adrian Hosford-Donovan är universitetsadjunkt i idrottsfysiologi vid Institutionen för hälsovetenskaper. Nu kan de båda även titulera sig som vinnare av Pedagogiska priset.

Mitt i undervisningen överraskades de båda lärarna med blommor och applåder från såväl studenter som kollegor. På plats fanns representater från Örebro studentkår, däribland Ebba Löfgren, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar.


– Det känns så viktigt och värdefullt att uppmärksamma de lärare som gör skillnad genom undervisning som engagerar studenterna, säger Ebba Löfgren, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar.


Bedömargruppen består av representanter från Kårstyrelsen som tillsammans gått igenom de nomineringar som skickats in från studenter vid Örebro universitet. Kriterierna som bedömargruppen utgått från i sin bedömning beskriver lärarens sätt att undervisa med akademisk grund, nytänkande inom högskolepedagogik, aktiva kunskapsutveckling, kritiska tänkande samt internationella tänkande. Vinnarna kommer officiellt få ta emot priset under Örebro universitets akademiska högtid som arrangeras i februari.

Utdrag från studenternas motiveringar:


Sara Frödén:


Som en av två vinnare av det pedagogiska priset beskrivs Sara Frödén som en lärare som gör skillnad för studenternas lärande och deras personliga utveckling. I nomineringarna framträder Sara som en pedagog med både skicklighet och närvaro, inte bara för att hon behärskar sitt ämne väl, utan dessutom lyckas hon skapa en undervisningsmiljö där kunskap blir levande och meningsfull. Studenterna beskriver hur Sara varierar sina undervisningsmetoder på ett sätt som väcker engagemang och nyfikenhet. Enligt studenterna har Sara förmågan att läsa av gruppen och anpassa undervisningen efter klassen, vilket skapar trygghet, delaktighet och ett aktivt lärandeklimat.


Det nämns också hur Sara tar ett helhetsgrepp om kurserna hon ansvarar för. Hon väljer litteratur som känns relevant och aktuell, där hon utformar examinationsuppgifter som tydligt knyter an till studenternas framtida yrke. Som pedagog lyfts Sara fram som inlyssnande och engagerad. Genom att använda exempel från sin egen forskning och praktiska erfarenhet, bidrar hon till att fördjupa resonemangen vilket möjliggör att skapa nya perspektiv hos studenterna. Sara har stärkt förmågan att omsätta kunskap i praktiken, väckt motivation och gett nya sätt att förstå frågor som berör sådant som konflikthantering, hållbarhetsarbete och kritiskt tänkande. Genom sin pedagogiska skicklighet och sitt genuina intresse för studenternas lärande, där hon också uppmuntrar till studentinflytande, visar Sara varför hon är en värdig vinnare av årets pedagogiska pris.


Adrian Hosford-Donovan:


Som den andra vinnaren av Örebro studentkårs pedagogiska pris, menar studenterna att Adrian är en lärare som gör anatomi tillgängligt, begripligt och meningsfullt. Detta även för studenter som kan uppleva ämnet som extra svårt och utmanande. Han besitter således en förmåga att översätta komplex kunskap till något som går att ta till sig, steg för steg. Det är inte bara strukturen i hans genomgångar och lektionsplaneringar som lyfts fram, utan hur han skapar förståelse. Adrian förankrar nya begrepp i tidigare kursmoment, där han återkommer till centrala principer och skapar sammanhang som gör att studenterna känner sig trygga genom hela lärprocessen.


Nomineringarna visar dessutom att Adrian har en tydlig lyhördhet inför studenternas olika perspektiv. Han förstår att anatomi kan vara överväldigande, och det formar hans sätt att undervisa på. När något är oklart stannar han upp, provar en annan förklaring eller visar en ny illustration tills han märker att gruppen är med. Denna kompetens, att säkerställa förståelse, beskrivs som en av hans mest utmärkande kvaliteter. Adrian besitter en egenskap som gör att ingen halkar efter, oavsett förkunskaper. Studenterna återkommer även till hur Adrian skapar ett klimat där frågor inte bara tolereras, utan att det blir en självklar del av undervisningen. Adrian skapar ett lärande som präglas av nyfikenhet och glädje, enligt studenterna själva.



Kommentarer


Adress

Studentgatan 5, 702 81 Örebro

Öppettider
 from 1 september 2025

Mån   14.30 - 16.00
Tis      14.30 - 16.00
Ons    09.30 - 11.00
Tors    09.30 - 11.00
Fre      09.30 - 11.00

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
bottom of page