top of page

Thomas Denk vinner Pedagogiska priset 2024!


Mina Rubensdotter Fredin, Örebro studentkår, Viktor Breström, Örebro studentkår, Thomas Denk, Professor vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Oscar Östebo, Örebro studentkår

Idag överraskades den andra vinnaren av Pedagogiska priset 2024. Thomas Denk är professor vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap vid Örebro universitet – och nu även vinnare av Pedagogiska priset.


Thomas Denk överraskades under ett möte på onsdagen. På plats fanns bland annat representater från Örebro studentkår, däribland Viktor Breström, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar. Även kollegor från institutionen var på plats och firade med tårta tillsammans med Thomas.


– Vi är stolta över att tilldela Thomas Denk Pedagogiska priset. Hans engagemang, kreativitet och förmåga att motivera sina studenter gör honom till en inspirerande ledstjärna inom undervisning. En välförtjänt och värdig mottagare av Pedagogiska priset 2024! säger Viktor Breström, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar.


Bedömargruppen består av representanter från Kårstyrelsen som tillsammans gått igenom de nomineringar som skickats in från studenter vid Örebro universitet. Kriterierna som bedömargruppen utgått från i sin bedömning beskriver lärarens sätt att undervisa med akademisk grund, nytänkande inom högskolepedagogik, aktiva kunskapsutveckling, kritiska tänkande samt internationella tänkande.


Utdrag från studenternas motiveringar:


"Thomas Denk är en exceptionell pedagog och uppsatshandledare. Hans breda och aktuella kunskaper inom sitt ämnesområde, djupt förankrade i forskning, lyser tydligt igenom i hans undervisning. Han håller sig ständigt uppdaterad, vilket ger oss studenter insikter som både är aktuella och akademiskt förankrade. Thomas använder sig av relevanta och varierade undervisningsmetoder, vilket gör att han effektivt kan anpassa sin undervisning till olika studenters behov och förutsättningar. Genom att kombinera föreläsningar, gruppdiskussioner och digitala verktyg skapar han en lärandemiljö där alla kan delta och utvecklas på sin nivå. Hans förmåga att anpassa undervisningen till studenter både på grund- och avancerad nivå gör att alla känner sig inkluderade, sedda och utmanade.

 

Engagemang är ett nyckelord i Thomas undervisning. Hans passion för sitt ämne smittar av sig på oss studenter, vilket gör att lektionerna alltid är dynamiska och interaktiva. Han uppmuntrar aktivt deltagande, diskussioner och frågor, vilket har gjort att vi studenter känner oss motiverade och delaktiga i vår egen lärandeprocess. Thomas har också aktivt lärt oss vikten av kritiskt tänkande och problemlösning genom att utmana oss att ifrågasätta, analysera och applicera våra kunskaper på komplexa samhällsproblem. Detta har främjat vår förmåga att tänka självständigt och utveckla analytiska färdigheter, något som har varit ovärderligt både inom och utanför akademin."



37 visningar

Opmerkingen


bottom of page